Monday, June 20, 2011

Mengurangkan Impak Kemalangan


Kita biasa mendengar ibu bapa meninggal dalam kemalangan dan anak menjadi yatim piatu dalam sekelip mata. 

Kemalangan memberi kesan buruk kepada kita, isteri dan anak-anak. 

Akibat kemalangan ialah kematian, cedera parah atau cacat kekal.  Kita tidak dapat mengelak menggunakan jalan raya.  Risiko terlibat dalam kemalangan sentiasa menghantui kita. Statistik kemalangan jalan raya mencemaskan kita khasnya pada musim perayaan.

Kematian suami secara tiba-tiba akan menyebabkan keluarga terkapai-kapai mencari tempat bergantung, anak tiba-tiba kehilangan ayah tempat mengadu.  Kecederaan parah mangsa kemalangan memerlukan rawatan.  Rawatan memerlukan penjagaan rapi bahkan boleh melibatkan kos tinggi.  Ini membebankan mangsa kemalangan, keluarga apatah lagi jika mangsa menjadi koma.  Semua pihak rasa tersempit akibat kemalangan.

Satu aspek yang tidak boleh dipandang remeh oleh masyarakat ialah keperluan mengurangkan impak kemalangan yang berlaku ini.  Salah satu pendekatan mengurangkan impak kemalangan ialah menyertai perlindungan takaful hayat.

Takaful dibina atas dasar saling membantu.  Takaful bermaksud saling membantu dan bekerjasama di kalangan peserta bagi meringankan beban mereka yang memerlukan melalui dana yang disumbangkan oleh kumpulan peserta ketika musibah.

Peserta takaful atau warisnya akan mendapat manfaat dalam bentuk kewangan jika ditimpa kemalangan. Takaful perubatan dan kesihatan memberi perlindungan terhadap kos rawatan perubatan.

Sebagai contoh melalui skim takaful keluarga, jika peserta meninggal dunia akibat kecelakaan jalanraya, sejumlah wang pampasan akan dibayar kepada pewaris.  Jika waris mendapat pampasan RM100,000, sekurang-kurangnya ia dapat memberi kelegaan kepada mereka seperti isteri, anak untuk menghadapi musibah yang menimpa secara tiba-tiba.
 
Jika tiada kematian, tetapi berlaku cacat kekal kepada peserta, maka wang tersebut dibayar kepada peserta. Wang ini dapat membantu kos perubatan dan penjagaan peserta.  Ada juga plan takaful yang menyediakan elaun tunai tahunan kepada peserta yang cacat kekal.    Jika akibat kemalangan hanya berlaku kecederaan, dana takaful dapat digunakan untuk melakukan dan mempercepatkan rawatan apatah yang melibatkan puluhan ribu ringgit.
 
Pengurusan risiko seperti ini dapat memenuhi tujuan dan matlamat dalam perundangan Syariah.  Islam menitik beratkan kebajikan keluarga, isteri dan anak-anak.  Tanggungjawab ini dituntut kepada ketua keluarga atau penjaga.  Mereka diberi ingatan untuk mengambil juga perkiraan kebajikan setelah berlaku kematian.  Ini tepat seperti saranan nabi s.a.w. dalam sebuah hadis yang bermaksud; Adalah lebih baik bagi kamu meninggalkan keluarga kamu (anak-anak, ahli waris) dalam keadaan berharta daripada membiarkan mereka dalam keadaan miskin dan meminta-minta (Bukhari dan Muslim).

Dalam aspek mencari perubatan, jika kecederaan tidak dirawati sebaiknya, dengan persiapan dana yang cukup, maka kita bimbang ia membawa kepada mencampakkan diri ke dalam kebinasaan yang dilarang Islam.  Firman Allah s.w.t. bermaksud;  Janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam lembah kebinasaan.(al-Baqarah:195).

Jika insuran atau takaful kereta menjadi satu kemestian, adakah takaful yang boleh melindungi kita tidak menjadi satu perkara yang lebih penting?.


Ringkasan artikel: Mengurangi Impak Kecelakaan Jalan Raya

2 comments:

  1. Setuju.Insurans adalah perkara penting untuk meringankan beban kepada kita mahupun waris apabila sesuatu perkara yang tidak dijangkakan berlaku.ramai org tidak sedar akan kepentingan insurans.Tahniah kpd en. asym sbb mengwujudkan blog ini.

    ReplyDelete
  2. en. Amin, tak de la apa sngt blog kecik ni tpi tksh atas sokngn

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...